понедельник, 24 февраля 2014 г.

Metoda proiectelor


Motto: ,,Învătarea prin metoda proiectelor este un model de instruire care îi implică activ pe elevi în investigarea unor probleme captivante.”
În primul rînd învăţătorii  care doresc să folosească metoda proiectului la clasă sunt nevoiţi să adopte noi strategii de instruire pentru a avea rezultate. Metodele de instruire directă care se bazează pe manuale, expuneri şi evaluări tradiţionale nu funcţionează prea bine în cadrul unui proces de instruire deschis, interdisciplinar, caracteristic învăţării pe bază de proiecte. Cadrelor didactice trebuie să-şi asume rolul de ghid sau facilitator şi să predea în acest mod. Cei care fac trecerea la instruirea bazată pe proiecte se confruntă cu unele provocări pe care trebuie să le depăşească prin utilizarea unor practici didactice noi.
   Atât în cadrul orelor de limba şi literatura română, cât şi în cadrul  lecţiilor de activi-tăţi tematice folosesc metoda proiectelor. De la bun început am înţeles că desfăşurarea proiectelor necesită o schimbare a rolului profesorului. Odată ce proiectul a demarat, învăţătorul acţionează ca facilitator. Acest lucru este interesant şi îmi permite de a face legătură cu sti-lurile individuale ale elevilor şi să dezvolt creativitatea lor.
Metoda proiectului presupune şi o schimbare a rolului elevului. În cadrul proiectelor, este necesar ca ei să ia multe decizii, să lucreze prin colaborare, să preia iniţiativa, să realizeze prezentări în faţă unui pu-blic. Astfel, elevii sunt mai motivaţi şi au rezultate mai bune. Îndată după vacanţa de iarnă în cadrul orelor de activităţi tematice am început studiul te-matic ,, Eminescu – culoare şi cuvînt’’.
Argument: 15  ianuarie este o zi în care sufletul fiecarui român tresare, luminat fiind de raza de lumina a Luceafărului. Este ziua în care, anul 1850 s-a născut Mihai Eminescu, cel mai mare poet al neamului românesc. Acest studiu tematic şi-a propus să răspundă la nevoia de cunoaştere a operei lui Eminescu din mai multe puncte de vedere, dar şi la insuflarea dra-gostei faţă de literatură. Prin activităţile desfăşurate am urmărit sensibili-zarea sufletul copiilor, scoaterea la iveală tot ce este mai frumos şi mai pur: dragostea faţa de tot ce ne înconjoară, dragostea privită prin ochi de copil. De asemenea se are în vedere dezvoltarea spiritului creator, folosind diferite metode şi tehnici în realizarea obiectivelor propuse.
      Obiectivele proiectului:
·        Să selecteze principalele date biografice ale poetului;
·        Să cunoască activitatea literară a poetului naţional;
·        Să memoreze si să recite expresiv poezii din creaţia lui Mihai Eminescu;
·        Să realizeze desene şi colaje prin care să oglindească creaţia poetului;
·        Să realizeze expoziţii cu lucrări reprezentative;
·        cultiv dragostea pentru natură prin intermediul poeziei eminesciene ;
De la prima lecţie am întocmit harta proiectului în baza tabelului CCC completat de către elevi.           

Activitatea de încheiere
 Individual :  Concursul de desene  ,,Culoarea versului eminescian’’
Proiectul de grup : ,,Făt-Frumos din lacrimă’’, colaj cu elemente de pictură, desen .

Am format grupele din 4-5 elevi, am distribuit responsabilităţile în cadrul grupului. Îm-preună am identificat sursele de informare ( tabelul CCC). S-au fixat termenii de reali-zare a proiectului necesari pentru documentare şi investigare. Învăţarea bazată pe pro-iecte necesită timp, acest lucru fiind de multe ori un motiv de îngrijorare pentru mulţi învăţători . O unitate de învăţare bazată pe un proiect, se concentrează pe ideile impor-tante, care au o valoare durabilă, dincolo de sala de clasă, elevii devenind în mod activ implicaţi şi autonomi în luarea deciziilor şi orientarea propriilor acţiuni – ei gândesc şi produc la un nivel complex. Elevii trebuie să primească o direcţie foarte clară, prin care sunt definite aşteptările, responsibilităţile, procesele şi calendarul activităţilor. În mod esenţial, ceea ce necesită mai mult timp de pregătire, are drept răsplată rezultatele învă-ţării.
 Fiecare lider a semnat sarcinile de lucru pentru o mai bună desfăşurare a proiectului. Elevii urma să prezinte momentele importante ale basmului , să selecteze imagini vizuale. Cadrul didactic descrie tehnica de lucru şi ajută elevii la realizarea colajelor. Pentru co-laje se recomandă  materiale reciclabile. De asemenea pot folosi tehnici de lucru specifi--ce artelor plastice (pictură, desen) pentru finalizarea lucrărilor. 
  Pentru a realiza colajul, este foarte important ca elevii să cunoască conţinutul operei
 ,, Făt-Frumos din lacrimă’. Pe parsursul  orelor am antrenat elevii în activităţi care să stimuleze interesul pentru lectură, activităţi prin care să-şi formeze priceperi şi deprinderi care să le dezvolte potenţialul creativ. Am planificat activităţi care să le dezvolte simţul artistic, care să-i determine să-şi exprime sentimentele, gîndurile în creaţiile plastice.
  Fiecare grup a prezentat proiectul de grup în formă de postere. Evaluarea proiectelor de grup  am realizat-o prin tehnica ,, Turul galeriei’’. Elevii au avut posibilitate să cerce-teze în ansamblu modul de lucru, produsul realizat.

AVANTAJELE  FOLOSIRII  METODEI  PROIECTELOR:
-Elevii sunt mai implicaţi şi mai interesaţi de informaţii pentru că ele sunt rela-ţionate cu viaţa reală.
-Elevii înţeleg ceea ce învaţă la un nivel mai profund, deoarece chiar ei folosesc concepte şi deprinderi.
-Lucrând în echipă ,elevii învaţă să-şi dezvolte abilităţi de comunicare.
-Proiectele îi ajută pe elevi să-şi organizeze mai bine timpul şi să se autoevalueze.





Комментариев нет:

Отправить комментарий